top of page

Waarom mensen luisteren naar verhalen

Storytelling: een techniek die ouder is dan de Bijbel.



Bedrijven hebben vaak de neiging om getallen en feiten in te zetten om een boodschap over te brengen. Uit onderzoek blijkt echter dat dit niet goed werkt.


Wat maakt nu dat leuke verhalen méér impact hebben op consumenten dan saaie facts & figures? Want dat is de definitie van storytelling.


Wat is storytelling?


Allereerst creëert storytelling verbinding met de consument vanuit emoties. Bij het woord emoties moet je niet meteen aan William Shakespeare denken. Nope, het is veel eenvoudiger dan dat.


Met kleine, korte verhalen en anekdotes raak je mensen en krijg je hen enthousiast voor iets. Je voegt via verhalen extra emoties (of waarden) toe aan je producten of diensten.


Storytelling is een zeer krachtig middel om connectie te maken met je doelgroep. Door je boodschap aldus te verpakken in verhalen, zorg je voor méér herkenning en vertrouwen bij de lezer. De boodschap blijft veel beter hangen.

Cliffhangers en Netflix


Laten we er geen doekjes om winden. Bedrijven zijn misschien saai, maar verhalen niet. Niemand wordt warm van enkel het lezen over wanneer een bedrijf is ontstaan en wat de "normen en waarden" zijn.


Daarom moet je als bedrijf wel wat extra's verzinnen om de aandacht naar je toe te trekken en te houden. En dat is nu exact wat je kan bereiken door storytelling.


Vroeger - als kind - zaten we aan de buis (of de smartphone) gekluisterd bij het kijken naar leuke reeksen. Met storytelling verloopt dat net zo.


Jij zorgt ervoor dat je je “saaie” merkverhaal vertaalt naar kleine, spannende anekdotes en verhalen, met zinvolle inhoud voor iedereen. Wat mensen juist opzoeken op internet binnen jouw sector (rubrieken), daar kan ik jou bij helpen. En hoe je de antwoorden het best vormgeeft (formats), daarbij ook.


Hoe werkt dat wetenschappelijk in je brein?


Het is echt wel bewezen dat verhalen zeer specifieke gedeeltes in je brein activeren. Er vindt een neurale koppeling plaats. Simpel uitgelegd: de luisteraar relateert jouw verhaal aan haar/zijn eigen emoties en ervaringen. Hij of zij maakt letterlijk connectie met jouw boodschap.


Vergelijk het met het lezen van een boek, het luisteren naar muziek of het kijken naar een film: je gaat er helemaal in op, zelfs al weet je dat het niet echt is. Je brein leeft zich in de situatie in, en je maakt verbinding met wat je leest of kijkt of luistert...


Lang lang geleden hanteerden onze voorouders deze storytelling techniek reeds om kennis door te geven: via mond-aan-mond verhalen, parabels, sagen, legenden, grottekeningen en sprookjes werden levenswijsheden doorgegeven aan de volgende generaties. Denk aan de Bijbel, denk aan de Odysseus,...


Hormonen en neurtransmitters


De emoties bij een verhaal zorgen daarenboven ook voor de afgifte van dopamine. Dit is een stofje uit het beloningscentrum van onze hersenen. Het zorgt ervoor dat we dingen beter en accurater onthouden.


Tenslotte wekt storytelling ook oxytocine op. Dit hormoon zorgt voor een gevoel van vertrouwen, liefdadigheid en verbondenheid.


Marketing is een wetenschap, kortom. En storytelling is een onderdeel daarvan.


Comments


bottom of page