Hoe doe je aan storytelling?
De hamvraag: waarover vertel je, en hoe?
Hoe ziet jouw werkweek eruit? Van maandag tot vrijdag (of later)?
Op elk van die dagen heb jij als ondernemer contact met mensen. je krijgt vragen, komt problemen tegen, bedenkt oplossingen, moet kleien en grote uitdagingen aangaan.
Wat ik als marketeer nu doe om consumenten aan te spreken en aan jou te connecteren, is storytelling inzetten gebaseerd op jouw werkweken.
Ik vertrek vanuit de dagdagelijkse routine. Jouw content (= informatie) ligt letterlijk voor het oprapen, dag na dag, week na week. Je moet hem enkel even met een andere bril op bekijken.
Hoe bedoelt-u?
Zoals gezegd: uit je dagelijkse ondernemen komen een hele hoop anekdotes en kennis tevoorschijn, die je bijvoorbeeld hanteert om je expertise en je skills te tonen aan je potentiële klanten.
Of indien je bijvoorbeeld een duurzaam en/of lokaal ondernemer bent, dan heb je nog méér verhalen te vertellen richting de buitenwereld!
Een doorsnee grootwarenhuis of big business store is sààààààài. Jij daarentegen kan specifiek aan waarden-marketing doen. Dat is pas échte marketing 3.0!
Je spreekt nieuwe klanten aan op basis van gedeelde waarden zoals milieu, bio, lokaal, gezond, duurzaam, recycling,...
De inventaris maken
De eerste stap van een storytelling proces is: kijken wat je eigenlijk te vertellen hebt?
Content inventarisatie heet dat met een duur woord. Meteen één van mijn specialisaties, al zeg ik het zelf... Het geheel van die bij elkaar gesprokkelde content vormt de basis voor je marketingverhalen.
Je verhalen verpak je nadien in bruikbare rubrieken en formats. Die zet je in op je website, in je folders en op de sociale media.
Als resultaat heb je dan uiteindelijk je content architectuur. je kan het ook je marketing plan noemen.
Tenslotte, content: wat wel, wat niet?
Content is alle informatie die mensen potentieel interesseert, mits je er boeiend over vertelt. Wat is nu boeiend vertellen?
Een voorbeeldje: beeld je in dat je op een receptie vertoeft...
Je introduceert jezelf en vertelt mensen rondom je waar jij mee bezig bent. Wanneer luistert iemand dan geboeid naar jou? Dat is wanneer je boeiende anekdotes vertelt, als je goeie tips hebt, als je met passie of humor of emotie over iets spreekt.
Kortom, wanneer je leuke verhalen vertelt. Dat heet "marketing". :-)
Let op, ik heb het hier wel over boeiende content. Wat jij dus niet moet doen, op die receptie waar je nog steeds bent, is om continu uit te bazuinen dat "jij de tofste bent, de meeste garantie biedt, de grootste verkoop deed afgelopen maand, blablabla...".
Want dan sta je uiteraard vrij snel met heel verveelde mensen rondom je, die wanhopig naar een excuus zoeken om elders een borrelnootje te vinden. Niemand heeft nood aan dat soort verhalen. Noch op die receptie, noch in het echte leven op je website of op jouw sociale media.
Comments