top of page

Every Company is a Media Company

EC = MC (*): elke ondernemer heeft iets te vertellen. Maar wat & hoe?


Om deze vraag te beantwoorden, bekijk ik communicatie telkens vanuit de vraag: hoe zou dit specifieke bedrijf zijn "Linda" of "Flow"-magazine eruitzien?


Rubrieken


Ik probeer daarbij in het hoofd te kruipen van een doorsnee consument die info zoekt in Google. Wat wil die vrouw of man lezen? Welke specifieke content moet er te vinden zijn? Waarover spreekt de concurrentie niet? Of juist wel?


De hamvraag is dus: welke info wil iemand lezen? In welk soort rubrieken moet dat staan?

Of... (en hier komt even een negatief stukje) :


Som je misschien enkel producten en diensten op? En vertel je (gàààààp) dat je reeds 60 jaar bestaat? En bovendien uitzonderlijk 12 maanden garantie biedt? Of dat er nu tijdelijk 2 producten voor de prijs van 1 zijn?


In dat geval ben je niet goed met je marketing bezig. Niemand leest voor zijn plezier een mega-promofolder. Tenzij die de goedkoopste aanbieder zoekt. Vraag is of je zo iemand als klant wil?


Een consument is niet dom. Hij of zij wil goeie, interessante info vinden. Het mag zelfs plezierige content zijn, educatieve, aangrijpende. Een consument zoekt immers mensen van vlees en bloed, ondernemers die zijn of haar probleem vanuit de nodige ervaring kunnen oplossen, via de juiste informatie en de nodige empathie.


Formats


Als je de juiste content hebt gekozen, dan moet je die ook nog attractief verpakken. Vijftig jaar geleden was dat eenvoudiger: je nam een affiche, een flyertje of een uithangbord.


Tegenwoordig heb je véél meer keuzes te maken:


  • tekst

  • foto

  • memes

  • infopgraphics

  • (video)interviews

  • quotes

  • testimonials

  • promoties

  • aanbiedingen

  • opendeurdagen, noem maar op...

En binnen elk format kan je ook nog eens extra focussen:


Hoe uitgebreid is een tekst? Hoe begrijpelijk is hij geschreven? Staan er mooie, echte foto's bij? Of komen de foto's uit de VSA (Shutterstock) (zoals de rest?). Staan er infographics bij? Waarom gebruik je geen video hiervoor?


Kortom, zijn de info, de content en de verhalen van je marketing aantrekkelijk genoeg verpakt?


Als ik het even voor je mag samenvatten:


Vind die rode draad voor je communicatieplan. Gebruik het ezelsbruggetje van een virtueel magazine dat je wil uitgeven. Wat wil je brengen, in welke rubrieken en formats?


“De kracht van Storybite?
Die ligt in het opstellen van een sterk creatief communicatieplan op maat van jou ("je magazine"). Snel, origineel, begrijpelijk en authentiek.
De bonus die je krijgt? Het (opnieuw) plezier beleven om als ondernemer creatief je marketing te managen."


(*) credits: Cor Hospes, De Content Bijbel





Comments


bottom of page